Kontakta oss

Vid ej akuta ärenden, vänligen maila i första hand till info@kognitivateamet.com

Väntar du på att bli kallad till ett första samtal och har frågor om ditt ärende? Vänligen maila till info@kognitivateamet.com

Vid avbokningar eller ombokningar, vänligen kontakta din behandlare.
Om du saknar kontaktuppgift till din behandlare, vänligen maila till info@kognitivateamet.com

Vi svarar inom en vecka på mail, oftast inom 1-2 dagar.

 

Vill du boka en privat tid? Vänligen maila för snabbast handläggning till info@kognitivateamet.com.

 

Telefontid, 8-30 – 11.30. Vänligen se avvikelser till höger.
Det går ej att lämna meddelande på telefonsvararen.

 

 

 

Läs Mer

Kognitiv beteendeterapi (KBT) – Psykosociala samtal

Kognitiva Teamet Primärvårdsteam erbjuder kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykosociala samtal till vårdcentraler i centrala Stockholm

Psykosociala samtal kan vara krishantering, stödjande samtal, familjerelaterade problem. Rådgivande samtal vid psykisk ohälsa eller förebygga psykisk ohälsa

Kognitiv Beteendeterapi (KBT) och (ACT) Acceptance and commitment therapy, erbjuds till personer med lätt, till medelmåttlig ångest, nedstämdhet/depression eller okaraktäristisk smärta. KBT är första handsval enligt socialstyrelsens rek.

Vi kan erbjuda psykodynamisk korttidsterapi, interpersonell terapi efter önskemål. Vi kan även erbjuda parsamtal och anhörig samtal vid behov.

Våre behandlare har gedigen erfarenhet av att arbete inom primärvård och psykiatri. Vi har både kvinnlig och manliga behandlare. Möjlighet att byta behandlare finns.

Vi erbjuder psykosociala samtal på flera språk; engelska, spanska, italienska, portugisiska, finska, isländska, serbiska, kroatiska och polska.

Vi har erfarenhet av att arbete med tolk.

Vi har HBTQ kompetens.

Läs mer

Läs Mer

Stresshantering

Hantera stress bättre med KBT
Du får kunskap om vad stress egentligen är och hur den påverkar vår hälsa och prestationsförmåga. Vad som gör oss stressade och hur våra tankar, handlingar och kroppsliga processer påverkas såväl på kort som på lång sikt. Med hjälp av tekniker från kognitiv beteendeterapi som är erkänt effektiva får du färdigheter för att bättre hantera stress i vardagen. Här finns praktiska övningar och tekniker för att lära sig analysera sin livssituation, sätta upp konkreta mål för förändring

Läs mer

Läs Mer

Mindfulness

Mindfulnessbaserad stressreduktion (MBSR)

Mindfulnesskursen är upplevelsebaserad. Varje session har fokus på olika mindfulnessövningar och egen reflektion samt en mindre del teori. Kursen innehåller följande övningar; kroppskanning, sittande och gående meditation samt liggande och stående yoga. Hemuppgifter ingår mellan sessionerna och tar ca 1 timme/dag.

För mer information kontakta anette.sjodin@kognitivateamet.com

Besök oss gärna på facebook: facebook

 


 

MEDVETEN NÄRVARO – MINDFULNESS

Att vara medvetet närvarande innebär att vara vaken i nuet, att lägga märke till det som sker runtomkring och hur det påverkar ens inre scen. Vara medvetet närvarande i nuet ger en större självinsikt och ökar också våra valmöjligheter och vår förmåga att nå våra mål. Vem är det som bestämmer i ditt liv? i denna övning ligger fokus på hur man styr sin koncentration och uppmärksamhet. Begreppet mindfulness, knyter an till de zenbuddhistiska traditioner och har visat vara effektiv i modern västerländsk psykoterapi.

Minfulness – Medveten närvaro, är en utbildning för att minska stressen och ökat välbefinnande. Genom att träna sig i medveten närvaro får vi en större självinsikt, detta bidrar till att vi ökar våra valmöjligheter och vår förmåga att nå våra mål.

 Läs mer

Läs Mer

Hösthälsning från Kognitiva Teamet

Hålla ner stressen under arbetsdagen!

Vi på Kognitiva Teamet vill skicka dig några tips om hur du enkelt kan hålla nere stressen under din arbetsdag. Du finner även här tre meditationer du kan ha glädje av under din dag. Varför inte göra 3-minuters meditationen på jobbet? Exempelvis på eftermiddagen om du börjar känna dig uppe i varv. Eller inled ett möte med att ni alla närvarande gör meditationen tillsammans. Det kommer garanterat öka fokuset och effektiviteten på mötet.

Tillhör du en av dem som gått på myten att du har så mycket att göra att det inte finns tid att meditera? Då vill vi utmana dig och vända på det påståendet: Om du har så mycket att göra bör du meditera först. Genom att rensa tankarna i några minuter spara du både tid och kraft och får lättare att fatta kloka beslut.

Hur kan man då föra in mindfulness i sin vardag för att hålla nere stressen? Ett tips är att börja enkelt och småskaligt, annars kan det blir för stort motstånd och risken är att vi lägger ner helt och hållet. Det kan räcka med att du gör en 3 minuter eller 5 minuter lång övning. Och ändå få ut väldigt mycket av det.

En utmaning är våra moderna teknik inklusive den frestande Smartphonen. Just för att det kan vara så svårt att hålla sig ifrån telefonen, kan det vara klokt att införa en policy kring mobilanvändande både för sig själv och sina medarbetare. En sådan policy kan t.ex. innebära att alla lämnar telefonen utanför mötesrummet för att ge full närvaro till själva mötet snarare än att befinna sig någon annanstans. En sådan enkel policy kan leda till bättre fokus i gruppen, att  klokare beslut fattas och faktiskt, kortare möten.

Vi människor kan tro att vi är bra på att göra flera saker samtidigt men forskningen visar att så inte är fallet. Vår hjärna är oförmögen att fokusera på två saker samtidigt så det som händer när vi tror att vi gör två saker samtidigt att vi byter fokus väldigt snabbt. Då förbrukar hjärnan mer glykos av den enkla anledningen att det krävs mer energi för hjärnan att klara av flera uppgifter samtidigt. Det resulterar i att vi blir tröttare, får sämre koncentration och lättare tappar uppmärksamheten. Forskning visar också att om vi blir avbrutna av exempelvis ett mail eller en pushnotis när vi är koncentrerade på en uppgift, tar det ca 15 minuter att återfå koncentrationen igen. Det gör att vi tappar både fokus och produktivitet.

Så istället för att låta mejlprogrammet stå öppet hela tiden kan du testa att stänga ner mejlkorgen och pushnotiser när du är fokuserad på en uppgift och vara medveten när du öppnar den igen. Märker du någon skillnad i din förmåga att fokusera och bli klar med en uppgift?

För att ytterligare hjälpa dig att hålla nere stressen under arbetsdagen finner du här tre mindfulness ljudfiler:

1) Meditation 3 minuter
Det här är en 3 minuter lång meditation som hjälper dig att stanna upp här och nu och se vad som är närvarande i kropp och sinne.

2) Meditation 5 minuter
En variant av tidigare meditation men aningen längre.

3) Kroppsscanning
Det här är en 10 minuter lång meditation där du guidas runt till olika delar av din kropp.

Vi önskar dig varmt lycka till!

Läs Mer